Week2

16 mei 2025 - Matapica, Suriname

Hallo beste lezers,

Hier is verhaal nummer twee alweer. Ik was in mijn vorig verhaal vergeten te vertellen dat ik op mijn eerste zondag hier met mijn Surinaamse buurvrouw naar twee markten was geweest ( sorry mevrouw Louise 😀). We zijn naar de Javaanse markt geweest en naar een Chinese markt. Was een heel gezellig uitstapje.

Zoals ik al vertelde in mijn eerste verhaal heb ik vorige week donderdag en vrijdag de tourist uitgehangen. Met een busje werd ik vanuit de stad opgehaald. Er zaten al 4 andere mensen in de bus en bleken uit Australië te komen. Ik heb die twee dagen dus mijn Engels goed kunnen oefenen 😎😀. We gingen via Groningen naar Wageningen naar Nickerie. Daar gingen we op een bootje naar het meer Bigi Pan . We sliepen daar op een platform op het water. Er waren daar hele simpele kamers en dito douches ( een emmer met een bakje). Het was voor mij een beetje te primitief maar met de andere gasten was het wel heel gezellig. We hebben een leuke boottocht gemaakt over het meer en veel vogels kunnen spotten. We zagen de rode ibis en flamingo’s. De volgende dag ook nog een boottocht en daarna weer richting Paramaribo. De wegen van en naar Nickerie zijn heel slecht dus dat maakt dat de reis ook erg lang is. Ik was savonds laat thuis maar heb wel genoten. Zaterdag was ik weer op Betheljada omdat we met een paar kinderen naar Domburg gingen. We gingen naar de waterkant van Domburg om daar op een soort terras te gaan zitten, maar er kwam een man naar ons toe en zei dat hij de kinderen op een ijskoffie wilde trakteren. We gingen daarom naar een restaurantje aan het water en alle kinderen kregen ijskoffie. Hier hebben ze van genoten. Daarna was de bedoeling dat ze bami gingen eten maar het restaurant verkocht geen bami. We mochten toen van de eigenaar zelf bami halen en daar opeten. Het was echt heel gezellig. Na het eten nog met de kinderen die zelf kunnen lopen langs een kleine boulevard gelopen en toen was het tijd om weer naar Betheljada te gaan. De kinderen waren moe maar voldaan. Zondag ( Moederdag) ben ik met kennissen naar een plantenmarkt geweest. Daar zag ik tuinplanten die wij alleen in huis hebben. Heel bijzonder.Maandag en dinsdag gewoon gewerkt op Betheljada en woensdag samen met een van de kinderen en een begeleider naar het ziekenhuis geweest. Een meisje moest voor controle en een echo naar het ziekenhuis. Is altijd leuk en interessant om mee te gaan. ‘s avonds ben ik samen met mijn buurvrouw en drie kennissen van haar naar een bijeenkomst geweest van de VHP. De minister-president Chantoki kwam daar ook. Het was heel interessant om te zien hoe hij met veel enthousiasme werd onthaald en ook wat zijn beloftes zijn voor de nieuwe regeringsperiode.Ik zat per ongeluk voor aan en kreeg tot twee keer een hand van hem. Ik had het idee dat hij dacht hé wat moet die bakra ( blanke) hier nu😂😂. Ik kreeg het idee dat hij heel graag wil door reageren omdat hier nú alles draait op de boring van olie.Dit kan een enorm verschil maken voor Suriname maar dan moet het wel in de juiste handen komen 🤷🏼‍♀️.

Vandaag eerst meegeholpen op de groep en daarna met een broeder mee gegaan naar het ziekenhuis. Een van de kinderen moest naar de orthopeed omdat hij waarschijnlijk een kleine breuk in zijn enkel had. Hier werkt het in het ziekenhuis heel anders dan in Nederland. Je meldt je aan en dan maar wachten tot je wordt opgeroepen. Het consult en foto’s maken en het wachten duurde minstens 3 uur 😩. Daarna nog boodschappen gedaan voor vandaag. We gaan met een aantal kinderen naar de dierentuin en eten daar kip en patat. Dit heb ik gedoneerd, ook weer dankzij mijn donateurs 🙏. 
Hoe ons uitje naar de dierentuin is geweest zal ik in mijn volgende verhaal vertellen. Tot zover mijn verslag van week 2

Foto’s

4 Reacties

  1. Regina Bierma:
    17 mei 2025
    Prachtig verhaal Klara, jij kunt zeggen dat je de minister-President ontmoet hebt.
    Vele dorpen hebben Nederlandse namen, erg bijzonder dit
  2. Floor:
    19 mei 2025
    Leuk om dit te lezen ❤️
  3. Monique:
    19 mei 2025
    Weer een prachtig verhaal Klara. Wat een belevenis
  4. Geertje Smit:
    20 mei 2025
    Nou Klara, je hebt al weer veel meegemaakt. Dat lukt mij niet in 3 maanden! Fijn dat je er zo van kunt genieten. Heel veel plezier daar nog en dat je weer iets toe mag voegen daar.