Water, water en nog eens water 💦

15 juni 2022 - Matapica, Suriname

Beste lezers,

In de nacht van maandag op dinsdag werd ik tegen 2 uur wakker van de regen. Het regende heel hard en omdat het dak is gemaakt van golfplaten klinkt dat nog extra hard. Ik ging uit bed om even naar buiten te kijken en zag dat de straat alweer in een rivier was veranderd. Ik besloot om weer te gaan slapen maar moest eerst even naar het toilet. Ik zag daar dat er water op de grond lag. Dacht eerst dat het uit de wc kwam maar zag daarna dat de muur achter het toilet water doorliet. Ik heb nog geprobeerd alles te drogen maar het water bleef maar stromen. De deur aan de onderkant nog dicht gemaakt met een handdoek maar dat bleek  later ook zinloos. Ik ben toen naar buiten gegaan om te kijken hoe het daar was. Het terras ( overdekt) was ook al nat . De buurman zag dat ik op was en kwam langs . Later bleek dat bij de buren iedereen op was omdat daar de keuken onder water stond. Bij nadere inspectie bleek dat in mijn huis het op verschillende plaatsen water lekte langs de muur aan de onderkant. De buren hebben toen de huurbaas gebeld en deze is ook gekomen. Het was inmiddels 3 uur in de morgen en we zijn toen begonnen met hozen. Echter was dit water naar de zee dragen want het water bleef stromen.
Doordat er op de benedenverdieping overal water stroomde was het duidelijk dat ik daar voorlopig niet kon blijven wonen. Gelukkig stond de bovenverdieping leeg en ben ik met al mijn spullen naar boven verhuisd. Gelukkig had ik, toen ik merkte dat er water in het toilet en even later ook in mijn kamer liep, mijn kleren al in de koffer gedaan en deze boven op het bed gezet.

De huurbaas is nog lang bezig geweest om te proberen het huis weer watervrij te krijgen maar is niet gelukt omdat het water zo hoog stond in de straat en dus in huis bleef komen.

Vandaag is het water gelukkig weer wat gezakt en zakt nog steeds maar er staat nog wel zoveel water dat fietsen niet mogelijk is. Dit betekent waarschijnlijk dat ik ook vandaag kan gaan

Het lijkt misschien alsof het hier rampzalig is maar dat is eigenlijk niet zo. Ik heb enorm getroffen met de buren en de huurbaas. Als er iets is dan komen ze meteen om te helpen. De buurman is gisteren door het water naar de supermarkt gelopen en heeft brood voor mij meegenomen. Gisteravond werd ik door de zelfde buurman getrakteerd op zelfgemaakte saté en bakabana ( bakbananaan met pindasaus). Best pittig maar ook heel lekker en natuurlijk super aardig.

De foto’s van gisteren en vandaag heb ik weer onder het kopje foto’s geplaatst.