Tweede week
16 november 2024 - Matapica, Suriname
Beste lezers,
Alweer bijna de tweede week voorbij. De tijd vliegt voorbij. Afgelopen week heb ik weer geholpen op de groepen, schoongemaakt op de groep en het activiteiten ruimte opgeruimd. Het schoonmaken en opruimen is omdat we volgende week feest vieren op Betheljada. We vieren dan dus het 45 jarig bestaan. We hebben vandaag een loop door het centrum gehad en volgende week woensdag is er een groot feest.
Toch was deze week niet alleen maar plezier maken want afgelopen zondag ben ik met mijn buurvrouw hier nog naar de spoedeisende hulp geweest. Ze had sinds zaterdag buikpijn en moest af en toe braken. Ze voelde zich echt behoorlijk ziek. Haar schoondochter ging ook mee maar de buurvrouw wilde ook graag dat ik meeging.
We gingen naar het rooms katholiek ziekenhuis en daar zeiden ze dat ze een bacteriële infectie had en een blaasontsteking. Helaas werd ze maandag nog zieker en is toen dinsdag weer naar de dokter geweest en bleek dat ze een blindedarmontsteking had. Ze is dinsdagavond geopereerd en is gelukkig vandaag weer thuis gekomen.
Ik had al gemerkt dat de zorg hier echt anders is dan in Nederland. Mijn buurvrouw is wel ontslagen uit het ziekenhuis maar kan eigenlijk nog niks. Ze heeft nog veel pijn en woont alleen. Ze is ook al 76 jaar.Er wordt hier vanuit het ziekenhuis geen thuiszorg geregeld dus nu slapen zoon en schoondochter bij mevrouw. Ik ben hier nog tot donderdag dus heb natuurlijk aangeboden dat, als mevrouw alleen is en hulp nodig heeft, ze mij kan bellen voor hulp. Waar je ook bent je blijft zorgen 😀
Maar nú toch nog iets leuks om te vertellen. Vandaag was er dus die loop door het centrum zoals ik al schreef.Bijna alle bewoners gingen mee en dat werd een hele lange stoet met bijna alleen maar rolstoelen. De motorpolitie was er om ons te begeleiden in het verkeer en vooraan liep een brass band. Het was een hele mooie optocht. We vertrokken om 10 uur hebben bijna twee uur gelopen. Het was wel heel warm 🥵
Veel kinderen zaten in “nieuwe “ rolstoelen. Deze rolstoelen komen uit Nederland. Er zijn momenteel een drietal vrijwilligers uit Doetinchem bij Betheljada en zij hebben dit kunnen regelen. Ze zijn van de organisatie Elver. Ze hebben in Nederland ook tehuizen waar geestelijk en lichamelijk gehandicapte mensen wonen en komen ook elk jaar naar Betheljada om daar vrijwilligerswerk te doen. Er zijn twee verzorgers en een fysiotherapeut en zij zijn de hele week bezig geweest om de rolstoelen zoveel mogelijk aan te passen zodat de kinderen hier goed in kunnen zitten. Een jongen had al heel lang een soort brancard waarop hij lag maar deze brancard kon niet meer rijden en was eigenlijk helemaal stuk. Nu heeft hij een mooie zachte rolstoel die helemaal gekanteld kan worden. Hij ging vandaag voor het eerst mee met een activiteit buiten het tehuis. De hele tocht had hij een glimlach op zijn gezicht 🥰
Weer bij het tehuis gekomen heb ik de kokin geholpen met eten koken. Ik had van het donatie geld vlees gekocht om chauw min te maken. Dit is een soort bami met worst, kip en varkensvlees. Het vlees is gekruid en geroosterd en dit koop je bij speciale kraampjes. Ik heb geroerd en gebakken, dit was een warm klusje maar het resultaat was prima 👍🏻.
Daarna ben ik met twee bakjes bami ( mijn beloning voor het harde werken in de keuken 🤣) naar huis gegaan. Nog onderweg een bloemetje gehaald voor de buurvrouw want ik ga vanavond even op ziekenbezoek.
Morgen ga ik een dagje met een tour naar Frans Guyana maar daarover vertel ik de volgende keer.
De foto’s zet ik weer op deze site zodat jullie die daar kunnen bekijken.
Dit was het weer voor deze keer. Ik hoop volgende week woensdag mijn laatste verhaal te schrijven. Allemaal een fijn weekend gewenst en tot de volgende keer👋🏻👋🏻🇸🇷😎


Nog een paar hele fijne dagen gewenst!
Je hebt het er maar druk mee, goed bezig Klara