1e week vervolg

15 maart 2024 - Matapica, Suriname

Gisteren zat mijn eerste week in Suriname 🇸🇷 er al weer op. Het was letterlijk weer een warm weerzien. De temperaturen zijn overdag ongeveer 31 graden. Dat is wel weer even wennen maar dat gaat gauw. Vrijdag ben ik meteen naar huize Betheljada gegaan. Daar werd de internationale dag van de vrouw gevierd. Er was een sport evenement voor de medewerkster georganiseerd en ze kregen allemaal een cadeautje. Ook ik heb dit mogen ontvangen. Het was een portemonnee met een paar goudkleurige oorbellen. Ik vond dit een heel mooi gebaar. Ik heb die dag weinig in de zorg gewerkt, alleen een paar kinderen taart te eten gegeven omdat er ook nog een kindje van de dagopvang jarig was. Tegen 1 uur ben ik naar huis gegaan omdat ik gewoon bekaf was.
Zaterdag heb lekker uitgerust en zondag mijn eerste tour gedaan. Ik ben naar de jodensavanne geweest en heb veel informatie gekregen over de geschiedenis van Suriname. Was een leuke dag.

( voor de volgers: ik heb jullie het verslag per ongeluk te vroeg verstuurd, was nog niet af)

Maandag ben ik begonnen met het vrijwilligerswerk bij huize Wiesje. Na een gesprek met de directrice kreeg ik nog een rondleiding en heb die dag geholpen op het dagcentrum. Hier worden mensen van buiten het tehuis opgevangen en ook sommige vaste bewoners gaan hier naartoe.  Ze worden activiteiten aangeboden en krijgen ‘s middags een warme maaltijd. Deze ochtend kregen ze “stoel yoga” en de meeste mensen deden enthousiast mee.

Dinsdag en woensdag heb ik meegeholpen in de zorg. Hetgeen mij het meest verbaasde was dat de dementie niet anders is dan in Nederland. Ze hebben bijvoorbeeld dezelfde gedragingen. De zorg is ook niet echt anders dan in Nederland alleen zie je hier ook de slechte economische omstandigheden. Is er iets stuk dan kan het vaak niet gemaakt worden door gebrek aan geld. Het werken wordt daardoor er niet makkelijker op. Sommige bedden konden niet meer omhoog of omlaag en de tillift was stuk zodat we de bewoners uit bed moesten tillen. Ondanks dat waren het wel leuke leerzame dagen. Ik besef me altijd weer hoe goed we het hebben in Nederland en eigenlijk niet mogen klagen.
Tot zover mijn eerste week, volgende week volgt er weer een nieuw verslag van mijn belevenissen in Suriname 🇸🇷

1. Regina:
    15 maart 2024
    Wat doe je dankbaar werk en een hele hoop ervaring
  2. Klara Smit:
    15 maart 2024
    Ja ik geniet er elke keer weer van.
  3. Ria:
    15 maart 2024
    Erg leuk om te lezen wat je bevindingen zijn. Ik kijk uit naar je volgende vlog. Pas goed op jezelf.
  4. Klara Smit:
    15 maart 2024
    Fijn dat je het leuk vindt. Ik kijk echt goed uit hoor, komt goed. Zal volgende week een nieuw verhaal schrijven. Zal ws wel weer genoeg te vertellen hebben 😎
  5. Diana:
    16 maart 2024
    Fijn om te lezen Klara...mooi werk doe je!😘
  6. Geertje Smit:
    22 maart 2024
    Ha klara, wat leuk om je wederwaardigheden daar te lezen! Je maakt veel mee en fijn om zoveel voor anderen te kunnen betekenen!
    Nog een heel goede tijd daar verder.

Jouw reactie