2 e week

23 maart 2024 - Paramaribo, Suriname

Beste lezers,

De tweede week zit er al weer op en ben inmiddels begonnen met de derde week in Suriname. De tijd vliegt helaas.

De afgelopen week heb ik weer gewerkt in huize Wiesje en in Betheljada. Bij Wiesje heb ik woensdag een cliënt bespreking mogen bijwonen. Een neuropsycholoog komt twee keer per maand om cliënten te bespreken. Deze bespreking ging over een cliënt die nog niet zo lang in huize Wiesje woont en het zorgleefplan moest daarom besproken worden. Ik bemerkte dat ze dit hier best nog moeilijk vinden en ook het werken met dementerende staat nog in de kinderschoenen. Er zijn hier wel bejaardentehuizen maar er is maar één tehuis specifiek voor dementerende ouderen. De directrice heeft veel cursussen aangeboden maar toch kunnen nog veel dingen beter. Doordat ik zelf in Nederland met dementerende ouderen werk, bemerk ik dat wij de ouderen anders benaderen en begeleiden. Ik heb besloten om niet te zeggen dat wij het in Nederland heel anders te doen maar door gewoon te laten zien hoe ik werk hoop ik dat ze zien dat het ook anders en wellicht beter kan.

Afgelopen week heb ik ook nog een gesprek gehad met de directrice en zij vertelde mij dat ze het tehuis runt zonder subsidie van de overheid. Ze krijgt geld van donateurs en stichtingen uit Nederland. Tevens zet ze regelmatig projecten uit om zo geld te krijgen voor het tehuis. De bewoners betalen ook een bijdrage maar dat is zeker niet kosten dekkend. Het personeel krijgt ook meer loon dan het minimumloon en zelfs reiskosten. Dit is hier echt niet vanzelfsprekend. Daarom vind ik het helemaal fantastisch dat een tehuis zonder hulp van de overheid kan bestaan.

Afgelopen donderdagavond heb ik voor Betheljada meegelopen in een loop om aandacht te vragen voor het feit dat hulpbehoevende mensen hier eigenlijk gediscrimineerd worden en recht hebben op goede verzorging, onderwijs en sport. Ook willen ze graag dat winkels en kantoren beter toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Er was die avond ook een minister aanwezig, ik dacht van sociale zaken maar weet dit niet zeker en de vicepresident ( Ronnie Brunswijk) kwam ook nog een toespraakje houden. Helaas was het, zoals vaak in de politiek, een toespraak met als strekking dat ze hun uiterste best zullen doen. We zullen het zien 🤷🏼‍♀️

Vrijdag heb ik bij Betheljada alvast Holy Pakwa gevierd. Dit is een Hindoestaans feest waarbij met verfpoeder wordt gegooid. Dit geeft, volgens het Hindoestaans geloof geluk en voorspoed. We hebben de kinderen met verf bestrooid maar ook het personeel werd flink bestrooid. Ik was rood, geel paars en blauw gekleurd maar was toch leuk om mee te maken. Er werd lekker gekookt voor de kinderen en het personeel. Tot slot gingen we dansen met de kinderen. Nou eigenlijk heb ik het dansen gefilmd want ik beweeg me, in vergelijking met mijn Surinaamse collega’s, zo stijf als een plank 😂.

Vrijdag heb ik ook nog overleg gehad over wat ik voor het gedoneerde geld moet gaan kopen. Ze hebben aangegeven dat ze momenteel eten etc genoeg krijgen door donateurs. Ze zullen het fijn vinden als ik zorg voor een wandventilator en een tondeuse. De tondeuse wordt gebruikt voor het scheren van het haar van de jongens en de ventilator op een van de slaapkamers is stuk en voor een nieuwe is geen geld. Volgende week ga ik met een collega op pad om dit te kopen.

Dit was eerst even weer een beschrijving van mijn tweede week. Het is inmiddels zaterdag en ga nu even weekend vieren en een beetje uitrusten. Volgende week meld ik me weer met een nieuw verslag. We zullen zien wat ik komende week weer ga meemaken.👋🏻👋🏻

1. Diana:
    23 maart 2024
    Leuk om je verslag te lezen Klara...wat een andere wereld. Fijn dat je het naar je zin hebt en daar je steentje bij draagt. Geniet er nog even van! Liefs Diana.
  2. Veronique Wieringa:
    23 maart 2024
    Mooi om te lezen, wat mooi dat je er wat kan betekenen
  3. Ria:
    23 maart 2024
    Een leuk en interessant reisverslag van afgelopen week Klara. Ik kijk al uit naar volgende week.
  4. Dana Bodewes:
    23 maart 2024
    Leuk om mee lezen wat je zoal doet. De verschillen zijn erg groot, ik denk dat je het super goed aanpakt. Ik kijk uit naar je volgend verslag. Liefs Dana
  5. Regina:
    23 maart 2024
    Mooi om te lezen Klara, totaal anders als hier wat zijn we hier verwend geraakt aan goede zorg.
    Fijn dat je het naar je zin hebt, je dankbaar werk.
  6. Jolanda:
    Wow, respect .
    In een vreemd land werken is toch wel even anders dan vakantie houden.
    Leuk om over je avonturen te lezen
    😀 nog heel veel werk plezier , en neem ook een beetje tijd voor jezelf Klara 😉
    Liefs Jolanda
  7. Klara Smit:
    28 maart 2024
    Ja het werken is hier heel anders maar daardoor waardeer je hetgeen je thuis hebt
  8. Rina:
    25 maart 2024
    Heel mooi om even mee te beleven hoe het daar allemaal draait. Respect voor hoe je hiermee omgaat. Hoop dat er ook ontspanning is binnen de drukke dagen 🤗
    Veel succes nog en zie uit naar je volgende verslag
    Liefs Rina
  9. Klara Smit:
    28 maart 2024
    Ja hoor ik maak tijd voor ontspanning
  10. Ilja:
    29 maart 2024