Laatste werkweek

8 juli 2022 - Matapica, Suriname

Ik ben inmiddels weer thuis maar zal nog schrijven over mijn laatste week in Suriname.

De laatste week ben ik begonnen met werken in Betheljada. Ik begon mijn werkweek met een bezoek aan de neuroloog . Gelukkig niet voor mijzelf maar voor 5 van de kinderen. Deze kinderen hebben allemaal epilepsie en twee ervan ook erge spierspanning. De neuroloog had medicatie voorgeschreven en wilde weten of het werkte. Helaas zag hij geen zichtbaar resultaat en stelde voor om extra fysio in te zetten. Dit wordt waarschijnlijk niet ingezet omdat dit veel te duur is. Er komt 1x per week wel een fysiotherapeut die vrijwillig de kinderen een beetje behandeld. De tweede dag van mijn werkweek viel ik bijna om van verbazing. De nachtdienst was weggegaan en had een groep kinderen zonder toezicht achter gelaten. Ik werd toen gevraagd om daar heen te gaan tot de dagdienst kwam. Ik trof een jongetje huilend aan in bed, helemaal nat van urine. Het kindje heeft veel spastische bewegingen en ik durfde het niet alleen tegen wassen in de douche en kon ook geen schone luier en kleding vinden. Toen besloten om het kind maar op te pakken en er mee rond te lopen. Gelukkig werd het toen stil. Ik heb de hele dag niet zo heel fris geroken ( gelukkig had ik in mijn huis een goede douche en wasmachine 😃🙃 De rest van mijn werkweek was gelukkig rustig verlopen. Donderdag 30 mei werd er Keti Koti gevierd in Betheljada. Dit is de viering van het einde van de slavernij. De viering hield in dat ze een kookwedstrijd gingen houden. Iedere groep ging iets koken en wie het lekkerste gerecht maakte won een houten bord met inscriptie. Voor de verzorging was dit heel leuk maar de kinderen kregen er niet veel van mee. Ze kregen alleen als extra een flesje fris ( soft noemen ze dat). Ik vond het zelf jammer dat er niet meer voor de kinderen werd gedaan. Vrijdag was de echte viering van Keti Koti. Ik ben met een andere vrijwilliger, die ik inmiddels via de vrijwilligerswerk organisatie had leren kennen, naar de stad geweest. Het was daar heel druk maar ook gezellig. Leuke muziek, mensen in originele Surinaamse kleding. Er waren kraampjes met allerlei leuke kettingen en armbanden etc. Voor thuis leuke dingen kunnen kopen. Ik zal de foto’s van deze week weer onder het kopje foto’s plaatsen