Laatste dag op het resort

19 juni 2022 - Paramaribo, Suriname

Vandaag ga ik tegen 12 uur weer richting Paramaribo. Dit betekent dat ik eerst 45 minuten met de boot 🛶 naar Atjoni ga en daarna nog 3 uur met een busje naar Paramaribo. Het gebied waar ik nu ben is best bijzonder. Het is het gebied van de Marrons. Dit  zijn de nazaten van gevluchte Afrikaanse slaven. Deze slaven wilden eigenlijk terug naar Afrika maar dat lukte niet en omdat dit gebied vruchtbare grond heeft zijn ze hier gebleven. I dit gebied zijn er ongeveer 46 dorpen. De dorpen hebben allemaal stamhoofden, deze noemen ze kapiteins. Deze mannen zijn een soort van burgemeester. De gids van vrijdag is een kapitein. Hij vertelde dat hij terug moest naar zijn dorp omdat er daar een jongen die was verdronken. Voor de begrafenis moesten nog zaken worden geregeld en dat doet de kapitein. Veel van de dorpen zijn bekeerd tot het christendom maar behouden ook nog eigen rituelen. Je kunt goed zien welke dorpen bekeerd zijn want daar staat altijd een kerk. Het kan een protestantse of katholieke kerk zijn. Tot zover even een beetje informatie over dit gebied.

Van reisblog naar fotoboek

19 juni 2022
    👍 ... mooi
  3. Angela Berends:
    20 juni 2022
    Wat een bijzondere reis en ervaring in je leven 😘